Minggu, 04 November 2012

Oleh oleh Haji 2

9. Doa Di MULTAZAM
اللَّهُمَّ يَارَبَّ الْبَيْتِ الْعَتِيقِ اعْتِقْ رِقَابَنَا وَرِقَابَ آبَائِنَا وَأُمَهَاتِنَا وَإِخْوَانِنَا وَأَوْلاَدِنَا مِنَ النَّارِ ، يَا ذَا الْبِرِّ والْجُوْدِ وَالْکَرَمِ وَالْفَضْلِ وَالْمَنِّ وَالْعَطَاءِ وَالإِحْسَانِ .
 
اللَّهُمَّ أَحْسِنْ عَاقِبَتَنَا فِي الأُمُورِ کُلِّهَا وَأَجِرْنَا مِنْ خِزْيِ الدُّنْيَا وَعَذَابِ الآخِرَةِ .
 
اللَّهُمَّ إِنِّي عَبْدُكَ وَابْنُ عَبْدِكَ وَاقِفٌ تَحْتَ بَابِكَ ، مُلْتَزِمٌ بِأَعْتَابِكَ مُتَذَلِّلٌ بَيْنَ يَدَيْكَ ، أَرْجُو رَحْمَتَكَ وَأَخْشَى عَذَابَكَ ، يَا قَدِيمَ الإِحْسَانِ .
 
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَرْفَعَ ذِکْرِي وَتَضَعَ وِزْرِي . وَتُصْلِحَ أَمْرِي . وَتُطَهِّرَ قَلْبِي وَتُنَوِّرَ لِي فِي قَبْرِي . وَتَغْفِرَ لِي ذَنْبِي ، وَأَسْأَلُكَ الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجَنَّةِ آمِيْنَ .

Ya Allah Tuhan yang mempunyai Al-Baitil Atiq (Baitullah), bebaskan diri kami, diri bapa-2 kami, ibu-2 kami, saudara-2 kami dan anak pinak kami daripada neraka.
 
Ya Tuhan yang mempunyai kemewahan, kemurahan, kelebihan kurniaan dan belas kasihan.
 
Ya Allah ya Tuhan! perelokkanlah kesudahan da1am segala urusan-urusan kami dan jauhkan kami daripada kehinaan dunia dan azab akhirat.
 
Ya Allah ya Tuhan, sesungguhnya daku ini hambaMu dan anak hambaMu, berdiri di bawah pintuMu mencium jenang pintuMu, merendah diri di hadapanMu dengan mengharapkan rahmatMu dan takutkan azabMu. Wahai Tuhan yang sentiasa bersifat ihsan,
Ya Allah ya Tuhan, sesungguhnya daku meminta kepadaMu supaya Engkau muliakan sebutan namaku, gugurkanlah dosaku, bersihkanlah hatiku serta terangkanlah kuburku, ampunkanlah dosaku dan daku memohon kepadaMu darjat-darjat yang tinggi di dalam syurga, amin.

10. DOA KETIKA MINUM AIR ZAMZAM
 
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا وَرِزْقًا وَاسِعًا وَشِفَاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ وَسَقَمٍ بِرَحْمَتِكَ يَاأَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
Maksudnya ;
Ya Allah , sesungguhnya daku bermohon kepadaMu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang luas dan penawar bagi segala penyakit .

11. DOA DI MAQAM IBRAHIM A.S
 
اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ سِرِّي وَعَلاَنِيَّتِي فَاقْبَلْ مَعْذِرَتِي ، وَتَعْلَمُ حَاجَتِي فَاعْطِنِي سُؤْلِي ، وَتَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي فَاغْفِرْلِي ذُنُوبِي .
 
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ إِيْمَانًا يُبَاشِرُ قَلْبِي وَيَقِيْنًا صَادِقًا حَتَّى أَعْلَمَ أَنَّهُ لاَ يُصِيْبُنِي إِلاَّ مَاکَتَبْتَ لِي رِضًا مِنْكَ بِمَا قَسَمْتَ لِي ، أَنْتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ ، تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَالِحِينَ .
 
اللَّهُمَّ لاَ تَدَعْ لَنَا فِيْ مَقَامِنَا هَذَا ذَنْبًا إِلاَّ غَفَرْتَهُ ، وَلاَ هَمًّا إِلاَّ فَرَّجْتَهُ ، وَلاَ حَاجَةً إِلاَّ قَضَيْتَهَا وَيَسَّرْتَهَا ، فَيَسِّرْ أُمُوْرَنَا ، وَاشْرَحْ صُدُوْرَنَا ، وَنَوِّرْ قُلُوبَنَا ، وَاخْتِمْ بِالصَّالِحَاتِ أَعْمَالَنَا .
 
اللَّهُمَّ تَوَفَّنَا مُسْلِمِيْنَ وَأَحْيِنَا مُسْلِمِيْنَ ، وَأَلْحِقْنَا بِالْصَّالِحِيْنَ ، غَيْرَ خَزَايَا وَلاَ مَفْتُونِيْنَ.


 Maksudnya ;
Ya Allah ya Tuhan, sesungguhnya Engkau mengetahui segala rahsiaku, dan perbuatanku yang terang maka terimalah keuzuranku dan Engkau mengetahui hajatku maka kurniakanlah permintaanku. Engkau mengetahui segala yang ada di dalam jiwaku maka ampunilah dosaku.
 
Ya Allah ya Tuhan, sesungguhnya daku meminta kepadaMu iman yang teguh di hatiku dan keyakinan yang sebenar-benarnya sehingga daku mengetahui bahawa tidak akan menimpa sesuatu kepadaku melainkan apa yang Engkau telah tetapkan dan daku pohon keredhaan dengan apa yang Engkau bahagikan kepadaku, Engkaulah yang menolongku di dunia dan di akhirat, maka matikanlah daku di dalam Islam dan sertakanlah diriku bersama orang-orang yang salih.
Ya Allah ya Tuhan, janganlah Engkau tinggalkan kami di tempat yang mulia ini dosa, melainkan Engkau ampunkan. Janganlah Engkau biarkan kesedihan hati dikalangan kami melainkan Engkau menghilangkannya dan tidak ada sesuatu hajat yang diminta melainkan Engkau kurniakan dan mudahkanlah segala urusan kami dan lapangkanlah dada kami. Terangkanlah hati kami dan sudahilah amalan-amalan kami dengan kebaikan,
 
Ya Allah ya Tuhan, matikanlah kami dalam Islam, hidupkanlah kami dalam Islam dan sertakanlah kami bersama-sama orang yang salih dengan tiada mendapat kehinaan dan bala bencana.

 
12. DOA DI HIJR ISMAIL
 
اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّي لاَ إِلَهَ إِلاَ أَنْتَ ، خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ ، أَبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ ، وَأَبُوءُ بِذَنْبِي ، فَاغْفِرْلِي فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ .
 
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِ مَا سَأَلَكَ بِهِ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا اسْتَعَاذَكَ مِنْهُ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ .
 
اللَّهُمَّ بِأَسْمَائِكَ الْحُسْنَى ، وَصِفَاتِكَ الْعُلْيَا ، طَهِّر قُلُوبَنَا مِنْ کُلِّ وَصْفٍ يُبَاعِدُنَا عَنْ مُشَاهَدَتِكَ وَمَحَبَّتِكَ ، وَأَمِتْنَا عَلَى السُّنَّةِ وَالْجَمَاعَةِ وَالشَّوْقِ إِلَى لِقَائِكَ يَا ذَا الْجَلاَلِ وَالإِکْرَامِ .
 
اللَّهُمَّ نَوِّرْ بِالْعِلْمِ قَلْبِي ، وَاسْتَعْمِلْ بِطَاعَتِكَ بَدَنِي ، وَخَلِّصْ مِنَ الْفِتَنِ سِرِّي ، وَاشْغِلْ بِالإِعْتِبَارِ فِکْرِي ، وَقِنِي شَرَّ وَسَاوِسِ الشَّيْطَانِ وَأَجِرْنِي مِنْهُ يَا رَحْمَنُ حَتَّى لاَ يَکُوْنَ لَهُ عَلَيَّ سُلْطَانٌ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا ، وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ.

Maksudnya ;
Ya Allah Engkaulah Tuhanku, tiada Tuhan yang disembah sebenar-benarnya melainkan Engkau, Engkaulah yang telah menciptakan, daku adalah hambaMu, berpegang kepada perjanjian dan taat setia terhadapMu, sedaya upayaku, daku minta perlindungan denganMu dari dosa yang telah kulakukan. Daku mengakui limpah kurnia Engkau ke atasku. Daku mengakui juga segala dosa yang telah daku kerjakan, maka ampunilah dosaku itu, kerana tiada sesiapa yang boleh mengampunkannya melainkan Engkau jua ya Allah .
Ya Tuhan, daku memohon kepada Engkau apa yang paling baik yang pernah dipohon oleh hamba-hambaMu yang salih dan daku berlindung denganMu daripada sejahat-jahat apa yang pernah diminta perlindungan oleh hamba-hambaMu yang salih.
 
Ya Allah ya Tuhan, dengan keagungan namaMu dan dengan sifatMu Yang Maha Suci dan Mulia, bersihkanlah hati kami daripada segala keadaan yang menjauhkan kami untuk memandang kebesaranMu, belas kasih sayangMu, matikanlah kami di atas perjalanan ahli sunnah dan jemaah dengan rasa kecintaan untuk mengadapMu, wahai Tuhan yang mempunyai ketinggian dan kemuliaan.
 
Ya Allah ya Tuhan, terangkanlah hatiku dengan ilmu pengetahuan dan jadikanlah tubuh badanku untuk mentaatiMu, bersihkanlah hatiku dari fitnah dan jadikan fikiranku dorongan untuk mengambil iktibar. Peliharakanlah daku daripada waswas syaitan dan keluarkanlah daku daripada bahayanya, wahai Tuhan Yang Maha Pengasih sehingga syaitan itu tiada berkuasa ke atasku. Ya Allah ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah beriman denganMu, maka ampunilah dosa-dosa kami dan peliharalah kami dari azab neraka.